från odågor till änglar

 

Idag tränade jag med båda hästarna, på lite olika saker.

Ritus: Muskelträning, började med framskrittning i friskt tempo, sedan trav. Han fick springa i ett högt tempo på långa tyglar, han gick fram för skänkeln väldigt bra idag! När jag travat fram en bit på grusvägen plockade jag upp honom och började flytta honom över vägen några gånger i trav för att han skulle börja koncentrera sig och bli lite mjuk, sedan red vi in på åkern.
Gjorde några volter, åttor och serpentiner i trav och ställde inåt. Han blev lite finare mot slutet, i början var han ganska stel i halsen och bakdelen.

Tog en galopp och han bet tag i bettet några gånger och lyssnade inte, då jag hade tredelat och inte kopparullarna. Halt, galoppfattning, halvhalt, galopp, halt, fattning osv, tillslut galopperade han i ett lugnt tempo och satte under sig. Riktigt flåsig efter detta!

Det lilla hindret på åkern delade jag upp till en studs som han hoppade jättefint & kontrollerat den första gången, men andra gången tog han för tidigt språng och kom in fel och rev sista bommen. Han flög iväg i full galopp, tog bettet och la tre rodeosprång.. Jag satt kvar och la in honom på en minivolt i trav, sedan på studsen igen. Han rev första pinnen, trampade på den så den gick av men tog "B-hindret" fint och fortsatte i lugn galopp efteråt. Öööööste med beröm!

Satte upp enkelhinder, gjorde samma rodeosprång efteråt, gjorde samma minivolt och på't igen ba. Jättefint språng, massa beröm och ut på grusvägen igen. Tog en lugn galopp med mycket bakben ca 500m, trav halva vägen hem och sedan avskrittning för hand, blev en liten ängel mot slutet!

Gizmo: kan ju bara säga såhär, det är tur att han är söt så man inte kan bli arg på honom. För jäklar så stönig och ouppfostrad han är..
Skulle ta ut honom ur hagen och han lägger sig i grimman o ba drar liksom jaao.. Nejmen, lite den attityden verkar han ha! Sa till honom på skarpen och gick in i stallet till gången, vände upp honom. Då drar han igen men jag får tag i grimman fort, och gör om saken 4 gånger innan han sitter fast i gången (till skillnad från Ritus som går in i stallet själv, vänder och står lös i 20 min mesans jag gör honom i ordning). Tränsar och går ner på åkern, gör halter, höger och vänster svängar samt testade att backa någon gång. Lyssnar ungefär inte alls, bara drar iväg och har 0 respekt. Nöter en miljard halter och mot slutet lyssnade han på "prtoo" ljudet så han är ju inte helt veck i kolan iallafall, lilla Gizmo!

Sen fixade jag kvällsfodringen, det var helt fantastiskt väder idag ju! Städade stallet, sköljde alla träns, pussade om pöjkerna och sen åkte jag hem!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback